sobota, 5 listopada 2016

Jak uszyć najprostszą spódnicę - krok po kroku

Wakacje dawno minęły, sterta ciuchów do przeróbki lub naprawy już znacząco się zmniejszyła, więc pora zabrać się za szycie czegoś nowego. Tym razem padło w końcu na coś dla mnie, a że czasu miałam mało (starsze dziecko w przedszkolu, młodsze akurat drzemało) postawiłam na ciuch - super prosty, super szybki i super uniwersalny. I tak oto powstała spódnica.

Nie przepadam za noszeniem spódnic. I choć w zakamarkach mojej szafy jest ich kilka to niestety żadna aktualnie mi nie pasuje. Albo styl mi nie odpowiada albo rozmiar już nie ten :( Mimo wszystko stwierdziłam, że warto mieć choć jedną (tak na wszelki wypadek) i wzięłam się za szycie. Spódnica jest banalnie prosta w wykonaniu i nawet osoba, która do tej pory nie szyła, jest w stanie taką zrobić. Składa się ona bowiem z kawałka materiału, gumki i 3 szwów, no dobra 4, bo jeszcze gumkę trzeba zszyć.

Jak to zrobić?


1. Zmierzyć obwód bioder.


2. Z materiału (ja szyłam z elastycznej dzianiny imitującej jeans) wyciąć prostokąt, którego jeden bok to 2 x obwód bioder + zapas na szew (u mnie 2 x 6mm), a drugi bok jest tak długi jak chcemy żeby była długa spódnica + zapas na wszycie gumki i podwinięcie u dołu. Spódnicę można też uszyć z dwóch kawałków materiału. Każdy z nich powinien mieć wtedy szerokość obwodu bioder + zapas na szwy z każdej strony.


3. Materiał składamy na pół, prawą stroną do prawej i zszywamy spódnicę na długości (wzdłuż czerwonej linii). W przypadku zszywania dwóch kawałków materiału szew należy zrobić na obu bokach.


4. Podwijamy dolną krawędź spódnicy, przeszywamy.





EDIT: ja szyłam ściegiem drabinkowym na coverlocku. Na maszynie wieloczynnościowej podobny efekt uzyskacie używając podwójnej igły. Jeśli Wasza maszyna nie daje możliwości użycia podwójnej igły to możecie obrzucić brzegi zygzakiem (żeby się nie strzępiły), a potem podszyć ściegiem prostym.

5. W podobny sposób podwijamy górną krawędź zostawiając kawałek niezszytego materiału.


6. Z pomocą agrafki wciągamy gumkę w powstały tunel i zszywamy jej końce. Długość gumki zależy od tego jak chcecie nosić swoją spódnicę tzn. jeśli chcecie biodrówkę to gumka powinna mieć obwód nieco mniejszy niż obwód bioder, jeżeli będziecie nosić spódnicę w talii to gumka powinna być ciut krótsza niż obwód talii.


7. Zaszywamy tunel i cieszymy się spódnicą :)


Życzę udanego szycia !!!

1 komentarz: